MPK Kraków kupiło właśnie pierwsze Twisty trzeciej generacji od PESA. Przewoźnik podpisał umowę na dostawę 30 tramwajów dwukierunkowych o długości przekraczającej nieco 33 metry. Pierwszy wóz trafi pod Wawel na początku 2028 roku.
MPK Kraków podpisało właśnie pierwszą umowę wykonawczą na dostawę fabrycznie nowych tramwajów z PES-y. Przypomnijmy, że w
kwietniu przewoźnik zawarł trzy umowy ramowe, pozwalające mu zakupić do 90 nowych tramwajów PESA w trzech rodzajach - 33-metrowych jedno- jak i dwukierunkowych oraz dłuższych, prawie 44-metrowych. Teraz MPK skorzystało z jednej z nich i zawarło już właściwą umowę - wykonawczą, zamawiając 30 tramwajów dwukierunkowych.
Wszystkie dostarczone pojazdy będą bazować już na nowej platformie tramwajowej oferowanej przez PES-ę, a więc na
Twiście trzeciej generacji.
– Nowe tramwaje to ogromny krok w stronę dostępności i komfortu dla wszystkich mieszkańców. Po zakończeniu realizacji kontraktu, Kraków stanie się miastem, którego cała flota tramwajowa będzie składać się wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Znikną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe, co szczególnie ucieszy osoby z ograniczoną mobilnością – powiedział po podpisaniu umowy Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.
Pierwszy z nowych Twistów trafi do Krakowa na początku 2028 roku, a realizacja kontraktu ma zakończyć się na początku 2029 roku. Całkowity koszt zakupu wynosi 558,5 mln zł netto, a MPK uzyskało już na jego realizację niemal 74 mln zł z programu FEnIKS.
Zamówienie tramwajów dwukierunkowych (pierwszych fabrycznie nowych w historii) było dla MPK priorytetem, gdyż pojazdy pomogą obsługiwać nowe linie, jakie mają powstać w mieście - np. pierwszy etap trasy na Azory. Dwukierunkowe wagony przydadzą się także w czasie remontów czy zamknięć torowych.
Nowe tramwaje będą miały dokładnie 33,3 metra długości oraz 3 człony, natomiast szerokość wagonów to 2,4 metra, a wejście do tramwajów będzie na wysokości 30 cm od główki szyny. Wagony zabiorą na pokład 252 pasażerów, z czego 64 na miejscach siedzących.
– Zakupy nowych tramwajów to także spore wyzwanie finansowe. W tym roku już podpisaliśmy umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantujące nam bezzwrotne dotacje w wysokości 481 mln zł z KPO oraz 74 mln z programu FEnIKS. Złożyliśmy również wnioski o preferencyjne pożyczki z KPO w wysokości 750 mln zł, które chcemy wykorzystać na zakup kolejnych nowych tramwajów. Robimy to z myślą o pasażerach, ale równie ważny jest dla nas komfort pracy naszych motorniczych, którzy dzięki pozyskaniu nowych tramwajów będą mieli zdecydowanie lepsze warunki pracy niż ma to miejsce w tramwajach starego typu – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.