Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MPK Kraków kupiło właśnie pierwsze Twisty trzeciej generacji od PESA. Przewoźnik podpisał umowę na dostawę 30 tramwajów dwukierunkowych o długości przekraczającej nieco 33 metry. Pierwszy wóz trafi pod Wawel na początku 2028 roku.

MPK Kraków podpisało właśnie pierwszą umowę wykonawczą na dostawę fabrycznie nowych tramwajów z PES-y. Przypomnijmy, że w kwietniu przewoźnik zawarł trzy umowy ramowe, pozwalające mu zakupić do 90 nowych tramwajów PESA w trzech rodzajach - 33-metrowych jedno- jak i dwukierunkowych oraz dłuższych, prawie 44-metrowych. Teraz MPK skorzystało z jednej z nich i zawarło już właściwą umowę - wykonawczą, zamawiając 30 tramwajów dwukierunkowych.

Wszystkie dostarczone pojazdy będą bazować już na nowej platformie tramwajowej oferowanej przez PES-ę, a więc na Twiście trzeciej generacji.

– Nowe tramwaje to ogromny krok w stronę dostępności i komfortu dla wszystkich mieszkańców. Po zakończeniu realizacji kontraktu, Kraków stanie się miastem, którego cała flota tramwajowa będzie składać się wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Znikną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe, co szczególnie ucieszy osoby z ograniczoną mobilnością – powiedział po podpisaniu umowy Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.

Pierwszy z nowych Twistów trafi do Krakowa na początku 2028 roku, a realizacja kontraktu ma zakończyć się na początku 2029 roku. Całkowity koszt zakupu wynosi 558,5 mln zł netto, a MPK uzyskało już na jego realizację niemal 74 mln zł z programu FEnIKS.

Zamówienie tramwajów dwukierunkowych (pierwszych fabrycznie nowych w historii) było dla MPK priorytetem, gdyż pojazdy pomogą obsługiwać nowe linie, jakie mają powstać w mieście - np. pierwszy etap trasy na Azory. Dwukierunkowe wagony przydadzą się także w czasie remontów czy zamknięć torowych.

Nowe tramwaje będą miały dokładnie 33,3 metra długości oraz 3 człony, natomiast szerokość wagonów to 2,4 metra, a wejście do tramwajów będzie na wysokości 30 cm od główki szyny. Wagony zabiorą na pokład 252 pasażerów, z czego 64 na miejscach siedzących.

– Zakupy nowych tramwajów to także spore wyzwanie finansowe. W tym roku już podpisaliśmy umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantujące nam bezzwrotne dotacje w wysokości 481 mln zł z KPO oraz 74 mln z programu FEnIKS. Złożyliśmy również wnioski o preferencyjne pożyczki z KPO w wysokości 750 mln zł, które chcemy wykorzystać na zakup kolejnych nowych tramwajów. Robimy to z myślą o pasażerach, ale równie ważny jest dla nas komfort pracy naszych motorniczych, którzy dzięki pozyskaniu nowych tramwajów będą mieli zdecydowanie lepsze warunki pracy niż ma to miejsce w tramwajach starego typu – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij